طبس- سرپرستی یزدفردا: وسعت شهرستان طبس حدود 55400 كيلومتر مربع مي باشد كه بيش از 30000 كيلومتر مربع از آن ، ماده معدني زغال سنگ وجود دارد . ذخاير زغال سنگ طبس در حدود 75./0ذخاير اكتشاف شده در ايران و در دو نوع حرارتي و كك شو بوده و در چها منطقه پروده ، نايبند ، مزينو و آبدوغي قرار دارد . ( زغال مناطق پروده ، نايبند و بخشي از آبدوغي از نوع كك شو و منطقه مزينو و بخشي از آبدوغي از نوع زغال حرارتي است . )
در سال 1356 شركت ملي فولاد ايران به منظور تامين زغال سنگ كك شو مورد نياز صنعت فولاد كشور ، فعاليتهاي اكتشافي خود را تحت عنوان واحد اكتشافي زغال سنگ طبس آغز كرد . در ابتدا عمليات اكتشافات زغال در مناطق پروده و نايبند شروع شد . بر اساس مطالعات اكتشاف مقدماتي ، ذخيره منطقه نايبند 400 هزار تن بوده ، لايه هاي زغالي آن داراي ضخامت مناسب جهت استخراج به روش سنتي مي باشد و در حال حاضر توسط بخش خصوصي استخراج مي گردد .
منطقه پروده به عنوان بزرگترين منطقه زغال سنگ كك شو ايران با وسعت 1200 كيلومتر مربع در 75 كيلومتري غرب و جنوب غربي شهرستان طبس واقع گرديده و عمليات اكتشاف اين منطقه از سال 1356 آغاز و تا سال 1369 ادامه داشته است . ذخيره زمين شناسي پروده 1/1 ميليارد تن و ذخيره معدني براي نواحي طراحي شده در اين منطقه 368 ميليون تن در پنج لايه زغالي مي باشد . كل منطقه پروده به پنج قسمت پرودهIV I, و پروده شرقي تقسيم شده كه ضخامت لايه ها به سمت شرق كاهش مي يابد .
با توجه به وضعيت مناسب لايه هاي زغال در اين منطقه ، مقرر گرديد زغال سنگ اين منطقه به روش تمام مكانيزه استخراج گردد . روش استخراج تمام مكانيزه براي اولين بار در ايران اجرا مي شد و دانش فني مربوطه در ايران موجود نبود لذا در سال 1369 واحد اكتشافي زغال سنگ طبس به مجتمع اكتشافي معدني زغال سنگ طبس تغيير نام داده و علاوه بر ادامه فعاليتهاي اكتشافي در منطقه پروده مزينو و آبدوغي ، قرارداد طراحي معادن پروده را با مشاور كامادائي ADAM منعقد نمود . مشاور ابتدا مطالعات امكان سنجي و اقتصادي معدن را در سال 1370 ارائه داد و سپس مطالعات مهندسي پايه را آغاز نموده و گزارش مربوطه را در سال 1374 تكميل نمود . فعاليتهاي اكتشاف زغال سنگ نيز به صورت همزمان انجام و براي مناطقي كه اكتشافات آن تمام شده بود ، منجر به شناسائي ذخيره 5/2 ميليارد زغال سنگ گرديد . با توجه به اطلاعات كسب شده در اين دوره ، شوراي محترم اقتصاد در اسفند ماه 1377 اجراي فاز 1 و 2 تجهيز و بهره برداري از معادن زغال سنگ طبس با هدف توليد 2/1 ميليون تن كنسانتره زغال سنگ كك شو و اشتغال زائي تصويب نمود و دور جديدي از فعاليت در منطقه زغال دار طبس تحت عنوان طرح تجهيز معادن زغال سنگ طبس آغاز شد .
در اين دوره علاوه بر ادامه اكتشافات در منطقه مزينو ، پروده و آبدوغي ، فاز يك طرح تجهيز معادن زغال سنگ طبس به منظور استخراج 5/1 ميليون تن زغال سنگ خام كك شو ( 750 هزار تن كنسانتره ) اجرا شد و در خرداد ماه سال 1387 توسط رياست محترم جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي دكتر احمدي نژاد افتتاح گرديده و بهره برداري از فاز 1 معدن و ادامه فعاليتهاي اكتشافي و بهره برداري از زغال سنگ محدوده هايي از مزينو و پروده ، در شرح وظايف شركت زغال سنگ طبس قرار گرفت .


عملكرد شركت زغال سنگ طبس
پس از تحويل مناطق معدني ، تاسيسات و تجهيزات منصوبه در فاز يك به شركت زغال سنگ طبس فعاليتهاي زير از 1/3/1387 تا كنون انجام پذيرفت :
1- استخراج زغال سنگ ( بخش دولتي ) 1222685 تن
2- توليد كنسانتره زغالسنگ كك شو 655787 تن
3- حفر تونلهاي استخراج زغال 17634 متر
4- حفر چاه هاي اكتشافي زغال سنگ 231479 متر
5- حفر چاه هاي اكتشافي آب 48300 متر
6- حفر ترانشه و تونل اكتشافي 37146 متر
7- ذخاير زغال اكتشاف شده 3 ميلياردتن
8- اشتغالزايي در مناطق معدني 4 هزار نفر
9- اشتغالزايي غير مستقيم حدود 12 هزار نفر
10- افزايش پتانسيل سرمايه گذاري و احداث صنايع وابسته به زغال سنگ در محدوه شهرستان

برنامه هاي آتي شركت زغال سنگ طبس
1- اجراي فاز تجهيز معدن در منطقه پروده 4
2- پيگيري جهت اجراي فازهاي توسعه معدن و صنايع جانبي وابسته در مناطق مزينو و پروده
3- تجهيز ، آماده سازي و استخراج از بلوك هاي كوچك در پروده و مزينو
4- باطله برداري و استخراج معادن روباز در مزينو

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا